Jó ha tudod!

A mai modern, digitális eszközökkel teli világban a technológia rohamos fejlődésével a túlsúly és az elhízások száma is robbanásszerűen megnőtt. 2017-es adatok alapján a Magyarországon élő fiatalok (16 – 19 év körüliek) 92%-a használt napi szinten számítógépet. (Eurostat) A sok iskolában, otthon tanulással és számítógép használattal töltött idő az inaktív életmód kialakulásához vezethet. 

Szakirodalmak arról számolnak be, hogy inaktivitás, a mozgásszegény életvitel nagyban hozzájárul a tartáshibák és túlsúly kialakulásához. Éppen emiatt nő azon gyermekek száma, akik gyógytestnevelésre szorulnak. (2. Nemzetközi Módszertani Konferencia, 2013) (Ország, 2019)

Túlsúly

Megbetegedések

A helytelen életmód okozta megbetegedések szív- és érrendszeri (például magas vérnyomás), metabolikus- (többek között cukorbetegség, és egyéb rendellenességek), daganatos (növeli a vastagbélrák kialakulásának kockázatát), pszichés (szorongás, depresszió), ortopédiai és mozgásszervi megbetegedések korunk egyik legsúlyosabb közegészségügyi problémáját képezik. Az Egészségügyi Világszervezet adatai szerint az ülő életforma a világ 10 vezető halálozási és fogyatékossági okai közé tartozik, évente körülbelül 2 millió haláleset következik be a helytelen életstílus miatt. A világon élő emberek 60-85%-a (mind a fejlett, és fejletlen országokban egyaránt), illetve becslések szerint a gyermekek közel két harmada érintett ebben. A WHO külön felhívja a megelőzésre a figyelmet. Javasolja a napi legalább fél órás fizikai aktivitást, a dohányzás mellőzését és az egészséges táplálkozást. (WHO, 2002)

A helytelen életmód gazdasági szinten is nagy problémát jelent, hiszen az érintettek kiesnek a munkából (táppénz), vagy korlátozottan munkaképesek lesznek, gyógyításuk is nagy anyagi terhet ró a társadalomra. (dr. Somhegyi.; Gardi.; dr. Feszthammer; dr. Darabosné Tim & Tóthné Steinhausz, 2003)

Források:

Eurostat: https://ec.europa.eu/eurostat/data/database Nemzetközi Módszertani Konferencia, 2. A módszertan oktatásának hatékonysága a tanítók és óvodapedagógusok minőségesebb képzésében (2013). (pp. 20.) ISBN 978-86-87095-41-0 Szabadka.
Ország, A. (2019). A mozgásos rekreáció helye és szerepe a gyógytestnevelésben részt vevő tanulók körében. In: Recreationcentral.eu/ 2019. Tavasz. DOI: 10.21486/recreation.2019.9.1.3
World Health Organization (2002). Physical inactivity a leading cause of disease and disability, warns WHO. from: https://www.who.int/mediacentre/news/releases/release23/en/
Dr. Somhegyi, A.; Gardi, Zs.; dr. Feszthammer, A.; dr. Darabosné Tim, I. & Tóthné Steinhausz, V. (2003). Tartáskorrekció 4. kiadás. (pp.5-12.) Budapest: Magyar Gerincgyógyászati Társaság.

Cikk szerzője: Medio Gyógytorna Centrum

Tegyük meg együtt a kezdő lépéseket és a gyógytorna segítségével biztonságosan és hatásosan tudunk kedvező változásokat elérni.